torstai 6. toukokuuta 2021

5.2 Vetovoimamarkkinoinnilla luot parempia asiakaskohtaamisia.

Markkinoinnista puhutaan että, asiakkaiden ostokäyttäytyminen myötä myös markkinointi muuttaa muotoaan. Enää ei siis oman viestin joka paikkaan tyrkyttäminen ja ''huuteleminen'' välttämättä enää toimi kuten ennen, vaan asiakkaita tulisi houkutella kiinnostavien tarinoiden ja mukavien ostoprosessien avulla asiakkaaksi. Mitä inbound- markkinointi sitten on ja kuinka se eroaa perinteisestä-markkinoinnista?

Mistä Inbound-markkinnista on kyse?


Inbound on Hubspotin lanseeraama termi kuvastamaan markkinointia, joka saa asiakkaan ottamaan itse yhteyttä markkinoijaan. Sanana Inbound kuvastaa siis vain filosofiaa markkinoinnin takana (asiakas ottaa yhteyttä), mutta muuten se on puhdasta sisältömarkkinointia. Inbound markkinoinnissa tarkoituksena halutaan kohdentaa hyvää viestintää sellaisiin paikkoihin, josta potentiaaliset asiakkaat löytävät markkinoijan. Mahdollisten sisältötyyppien malleina toimivat blogit, videot, uutiskirjeet ja webinaarit kuin podcastitkin. Sales Communications on listannut blogiinsa mahtavia esimerkkejä houkuttelevasta sisällöstäSisällön suhteen vain mielikuvitus on rajana, kunhan se miellyttävää ja vetää puoleensa kohderyhmää. Yksinään tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan sisältö tulisi onnistua jakamaan niin että, se olisi hakuoptimoitu potentiaaliselle kohderyhmälle mahdollisimman hyvin.

Inbound markkinoinnissa on kuitenkin isossa osassa liidien kerääminen. Se tarkoittaa sitä että, saamaansa ''palvelua'' vastaan asiakas olisi valmis antamaan nimen, sähköpostin tai lisätietoa itsestään. Siksi kaikkien sisällönluonti alustojen lopussa olisikin hyvä olla ''jätä yhteystiedot'' toiminto. Kun asiakas on liidattu järjestelmään, voidaan häntä lähteä hoivaamaan mahdolliseksi maksavaksi asiakkaaksi tarjoamalla sähköpostiinsa esimerkiksi syvällisempää materiaalia aiheesta. Lisäksi myös se mitä tapahtuu yrityksen luokse hakeutumisen jälkeen, eli jatkuvuus ja asiakkaan sitouttaminen on olennainen osa inbound-markkinointia. Toisin sanoen inbound markkinointi on tavoitteellisempaa ja suunnitellumpaa vietynä askeleen pidemmälle perinteisestä.

                      Inbound-menetelmä. © Avidly | avidlyagency.com/fi

Suoramarkkinointi karkottaa asiakkaat


Asetumme Outbound- markkinoinnin vaikutuksen alaiseksi todennäköisesti päivittäin, usein miten minkäänlaista vuorovaikuttavaa tunnetta mainosta kohtaan. Postiluukusta tippuvat mainokset lentävät suoraan roskiin, tuskin niistäkään ikinä mitään hyödyllistä silmään osuukaan. Toisin sanoen outbound-markkinointi on inbound-markkinoinnin vastakohta, usein kohdistamatonta ''häirintämarkkinointia'', jossa myyjä pyrkii ottamaan yhteyttä asiakkaaseen. Perinteisempi tapa tehdä markkinointia siis, yleisempiä kanavia ovat tv, printtimainonta, sähköpostilista. Outbound markkinointi on melko yksisuuntaista, ja ei niin suunniteltua ja tavoitteellista kuin inbound- markkinointi.

Perinteisen ja Inbound- markkinoinnin erot


Uteliaisuuttani kysyn, kumpi lähestymistapa on sinulle mielekkäämpi? Tunnetko olevasi enemmän suoramarkkinoinnin ''uhri'' vai tykkäätkö etsiä tuotteista/palveluista tietoa ja olla siten vuorovaikutuksessa sen tarjoajaan?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lähteet:

file://Avidly%20-%20Inbound-markkinoinnin%20ABC%20.pdf

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-tehokas-inbound-markkinointi-vaatii

https://www.salescommunications.fi/blog/mita-on-inbound-markkinointi

https://www.matter.fi/blogi/mita-on-inbound-markkinointi/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

6.2 Toimivatko mobiilisovellukset tulevaisuudessa pankkikortteinamme?

Tänä päivänä uskon, että  verkko-ostojen tekeminen on voimakkaasti siirtymässä mobiiliin.  Mobiilimaksutapojen, kuten  Apple Pay'n  ja D...